Tuesday 17 February 2015

Antara Mukjizat, Karomah, Maunah dan Sihir

Mukjizat
Mukjizat adalah perkara luar biasa yang mencarik adat. Hanya berlaku kepada para rasul dan nabi-nabi. Dengan atau tanpa permohonan daripada mereka. Bertujuan menguatkan lagi dakwah mereka agar manusia yang belum beriman akan tertarik untuk beriman. Manakala yang telah beriman akan bertambah mantap imannya. Contoh, dah banyak dah.. google sendiri le

Karomah/Keramat
Karomah pula adalah perkara luar biasa yang Allah kurniakan kepada hamba-hambaNya yang soleh. Sebagai tanda di atas kemuliaan hamba tersebut. Tiada amalan khusus untuk menghadirkan karomah ini. Totally kurniaan Allah. Para wali itu hanya beramal sesuai dengan ilmu mereka. yang tidak lari daripada petunjuk Rasulullah. cuma yang agak berbeza dengan kita yang awam ini ialah.. amalan mereka melibatkan zahir dan batin. kalau zahirnya puasa... batinnya juga puasa. Kelebihan yang diberi tu pula kadang-kadang tidak disedari. paling biasa ialah doa yang amat cepat dimakbulkan. Antara contoh-contohnya adalah seperti berikut... saya rahsiakan nama-nama mereka supaya tidak bertembung dengan riwayat yang berbeza. cuma ambil manfaatnya saja

1. Ada sorang ulamak di pantai timur. Kampung dia dilanda banjir besar. Semua orang kampung dah selamat berpindah. Pastu baru sedar... menantu dan cucu-cucunya masih berada di seberang sungai. Semua orang kampung berkampung di tebing sungai sebelah sini.... melihat saja air yang makin naik menghampiri rumah menantu ulamak ni di seberang sungai. Takde sape berani tolong sebab air sangat laju. Jambatan pun dah banyak hanyut. Dalam keadaan genting begini... ulama tadi ternampak masih ada lagi jambatan yang belum dihanyutkan arus. Dah uzur dan senget. Tapi masih boleh dilalui. Dengan tawakkal... ulama ini meniti jambatan itu dengan hati-hati. akhirnya selamat sampai ke seberang sana dan membawa menantu dan cucu-cucunya balik ke seberang sini dengan selamat. Ngam-ngam je sampai seberang sini.... jambatan tu pun hanyut. Syukurlah semuanya selamat. Orang kampung terpegun. Bukan kerana keberanian ulama tu meniti jambatan usang. Tiada siapa pun yang nampak jambatan tu. Dan sememangnya tidak ada jambatan langsung. Mereka hanya melihat ulama itu BERJALAN DI ATAS AIR dengan tenang hingga akhirnya selamat. Walhal... pada ulama tu, dia rasakan hanya meniti di atas jambatan usang.

2. Di sebelah selatan tanahair... ulama ni berhijrah ke sini dari Sumatera. Al-kisah suatu hari ada orang kampung datang jemput dia untuk mendoakan orang sakit. Heran juga dia... apasal orang yang datang jemput dia berpayungkan daun pisang. Walhal hari sedang cerah dan tak le panas sangat. bila dihulur daun pisang dia menolak. Terus pergi rumah orang sakit. Bila sampai je.... terus orang kampung tercengang. Ngape TOK GURU TAK BASAH sedangkan hujan lebat selebatnya kat luar. Mamat yang pegi jemput tu pun dah kuyup satu badan. Tapi aneh. Sorang pun tak berani nak tanya. Tapi di sisi tok guru tu.... dia tau 'kat luar cuaca baik... tak hujan'.

3. Kisah ketiga berlaku di luar negara. Di Bukittinggi, Sumatera Barat. Ulama ni dikenali sebagai Haji Salim (takpe sebut nama sebab luar negara). Suatu hari... orang-orang bercerita yang Hj Salim ini boleh BERADA DI BANYAK TEMPAT DALAM SATU MASA. Hadir kenduri 2 tempat. Mengajar agama 2 tempat. Ada 4 tempat dalam masa yang sama. Pada pandangan orang biasa memang aneh. Tapi... hakikat sebenar yang berlaku kepada Haji Salim ialah... tidak ada apa-apa yang aneh. Oleh kerana beliau seorang yang taat dan sentiasa tunduk kepada perintah Allah.... maka tak heran la kalau Allah muliakan dia dengan menundukkan satu 'makhluk' Allah kepada dia. Makhluk yang dimaksudkan ini ialah 'MASA'. Allah tundukkan masa kepada dia. Pada dia.... mula-mula di pegi kenduri rumah A, pastu rumah B, pastu sambung mengajar di kampung A. Abih ngajor di kampung A, dia terus pegi ngajor di kampung B. Itulah susunan pergerakan Hj Salim. tapi di sisi orang kampung... mereka melihat seolah-olah tok guru ni berada di banyak tempat dalam satu masa.

Maunah
Maunah ialah pertolongan Allah kepada hamba-hambaNya dari kalangan orang biasa atas kehendakNya yang Maha Pengasih, Maha Berkuasa lagi Maha Berkehendak. Ianya boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Beberapa contoh yang sempat dikutip... yang tuan-tuan penah dengar.

1. Eksiden teruk. kereta hancur tapi tak cedera pun.
2. Treler terbalik. Bergolek-golek ke arah kita. Dia berenti ngam-ngam tinggal lagi seinci nak sentuh kereta kita.
3. Tertidur hingga terlepas bas express. naya beb... tetiba malam tu masuk berita. Bas yang septutnya kita naik terlibat dalam kemalangan. Terjun gaung. Semua penumpang terkorban.
4. Hidayah yang datang secara drastik kepada orang-orang bukan Islam yang mendorong mereka memeluk Islam. Seperti mimpi atau pengalaman pelik.


Sihir
Sihir ialah perkara-perkara luar biasa yang berlaku dengan bantuan jin atas izin daripada Allah. Ianya adalah kufur sebab melibatkan perkara-perkara syirik. Berkaitan sihir ini saya akan ceritakan lebih detail dalam pos-pos seterusnya insya Allah.

No comments:

Post a Comment