Gambar hiasan
Emas adalah salah satu daripada 6 jenis barang ribawi. Nak
tau lagi 5 sila google. Silap langkah boleh terjebak dgn riba al-buyu' (riba
jual beli). selalu dengar riba al-duyun (riba hutang; hutang singgit, bayor
singgit setengah). Riba al-buyu' ada 3 jenis ...
1. Al-Fadl
Boleh berlaku jika emas ditukar dengan emas. Salah satunya dilebihkan. Contoh; tukar 10g emas 999 dgn 11g emas 916.
1. Al-Fadl
Boleh berlaku jika emas ditukar dengan emas. Salah satunya dilebihkan. Contoh; tukar 10g emas 999 dgn 11g emas 916.
2. Al-Nasiiah
Berlaku jika emas ditukar dengan emas. Salah satunya ditangguhkan penyerahan. Contoh; 10g emas lama ditukar dengan 10g emas baru. Serah emas lama hari ini... esok baru ambil emas baru.
Berlaku jika emas ditukar dengan emas. Salah satunya ditangguhkan penyerahan. Contoh; 10g emas lama ditukar dengan 10g emas baru. Serah emas lama hari ini... esok baru ambil emas baru.
3. Riba Al-Yad
Berlaku bila 2 item ribawi yang tak sama jenis tapi sama kategori (matawang) ditukar/jual-beli. Salah satunya ditangguh penyerahannya. Contoh; tukar perak dengan emas. Bagi perak dulu. Emas ambil kemudian.
kalau beli guna duit kertas? Jadi riba ke? Memang jadi sebab duit kertas menerima hukum sama seperti emas dan perak. walaupun duit kertas lahir dengan riba.... namun penggunaannya amat meluas hingga ke tahap dharuri. Hingga sukar dihindar di samping tiada alternatif lain. Guna le dulu. Inilah dia keputusan Majlis Fiqh Sedunia termasuk mufti negara-negara Islam. .... pastikan hukum... baru buat. Bukan buat dulu pastu baru cari hukum. Terkial-kial selak kitab cari furu' yg membenarkan. Akhirnya terjumpalah bab khilaf. Khilaf pula bukannlah pada zat emas yang diperdagangkan sebab hukumnya dah jelas. Tapi khilaf pada status wang kertas. Kena tengok dulu ulama mana yang khilaf? Pihak mana yang menjadi jumhur (majoriti). Sape pula minoritinya? Adakah rujukannya authentic?
Teman tak mau jelaskan tentang selok belok disiplin keluar fatwa dan istinbat hukum, ilmu-ilmu alat untuk keluarkan hukum. juga istilah-istilah seperti masalih al-marsalah, al-istihsan dan sebagainya. Yang tu tuan-tuan kena bertalaqqi dengan alim ulama. FB bukan sumber ilmu... hanya maklumat.
Berlaku bila 2 item ribawi yang tak sama jenis tapi sama kategori (matawang) ditukar/jual-beli. Salah satunya ditangguh penyerahannya. Contoh; tukar perak dengan emas. Bagi perak dulu. Emas ambil kemudian.
kalau beli guna duit kertas? Jadi riba ke? Memang jadi sebab duit kertas menerima hukum sama seperti emas dan perak. walaupun duit kertas lahir dengan riba.... namun penggunaannya amat meluas hingga ke tahap dharuri. Hingga sukar dihindar di samping tiada alternatif lain. Guna le dulu. Inilah dia keputusan Majlis Fiqh Sedunia termasuk mufti negara-negara Islam. .... pastikan hukum... baru buat. Bukan buat dulu pastu baru cari hukum. Terkial-kial selak kitab cari furu' yg membenarkan. Akhirnya terjumpalah bab khilaf. Khilaf pula bukannlah pada zat emas yang diperdagangkan sebab hukumnya dah jelas. Tapi khilaf pada status wang kertas. Kena tengok dulu ulama mana yang khilaf? Pihak mana yang menjadi jumhur (majoriti). Sape pula minoritinya? Adakah rujukannya authentic?
Teman tak mau jelaskan tentang selok belok disiplin keluar fatwa dan istinbat hukum, ilmu-ilmu alat untuk keluarkan hukum. juga istilah-istilah seperti masalih al-marsalah, al-istihsan dan sebagainya. Yang tu tuan-tuan kena bertalaqqi dengan alim ulama. FB bukan sumber ilmu... hanya maklumat.
Pak Di (penasihat pelaburan) pernah mencabar pihak yang tidak
menerima wang kertas sebagai matawang agar membakar wang kertas RM100 dan
sekeping kertas A4. Boleh ke? Gamak ke bakor duit? Ater…. Udah dikatenye kertas
je.
Untuk perbandingan mudah... teman nukilkan kembali beberapa perenggan daripada buku "RIBA dan isu kewangan semasa" tulisan Dr Zaharuddin bin Abd Rahman...
Kepada sesape yang masih mengatakan wang fiat bukan matawang sbb takde nilai kecuali nilai yang dipaksakan.... ingin saya kongsi 2 kisah yang berlaku ke atas 2 insan tersohor….
1. Saidina Umar.
Suatu masa beliau ingin menjadikan kulit kerbau/lembu sebagai item pertukaran selain dinar dan dirham. Tapi dibatalkan niat beliau sebab takut rakyat yg meminjam kerbau/lembu akan terpalit dengan dosa riba. bermakna baginda mengiktiraf kulit yang dijadikan alat tukaran sebagai mata wang dan menerima hukum sama seperti emas dan perak.
Suatu masa beliau ingin menjadikan kulit kerbau/lembu sebagai item pertukaran selain dinar dan dirham. Tapi dibatalkan niat beliau sebab takut rakyat yg meminjam kerbau/lembu akan terpalit dengan dosa riba. bermakna baginda mengiktiraf kulit yang dijadikan alat tukaran sebagai mata wang dan menerima hukum sama seperti emas dan perak.
Al-Jami’ fi usul
al-riba Dr. Rafiq al-Masri
2. Imam Malik pernah berkata, “jika seluruh
masyarakat menerima kulit sbg alat tukaran jual beli, nescaya aku akn halang
mrk membeli emas dan perak menggunakan kulit secara tangguh".
Al-Mudawwanah
Justeru… wang kertas fiat adalah matawang yang
menjadi item ribawi bersama emas dan perak. Urusniaga antara wang fiat dan emas
melibatkan 2 jenis item ribawi yg berlainan jenis tapi sama kategori
(matawang). Penangguhan penyerahan salah satunya adalah riba al-Yad.
Jgn berperang dgn Allah dan Rasul-Nya
Jgn berperang dgn Allah dan Rasul-Nya
No comments:
Post a Comment