Salah satu Riba yang melibatkan emas dan lain-lain barang ribawi
ialah riba al-nasiiah dan al-yad. Iaitu penangguhan penyerahan salah satu item ribawi
sama ada harga atau barang.
Berlaku khilaf di kalangan ulama fiqh. Sama ada di kalangan ulama
silam atau sesama ulama kontemporari.
Pandangan Pertama
Mengharamkan secara mutlak sebagaimana yang tercatat dalam sirah.
Gabenor Syam iaitu Muawiyah bin Abi Sufyan mengecualikan emas perhiasan
daripada kategori barang ribawi. Bila Khalifah Umar bin Al-Khattab
mengetahuinya... baginda meminta fatwa itu ditarik balik. Pandangan pihak yang
menerima fatwa ini ialah emas adalah barang ribawi. Tak kira dalam apa bentuk
sekali pun. Ini adalah pandangan khalifah Umar yang memang punya authority
untuk mengeluarkan fatwa dan hukum. Pandangannya juga tidak dibantah oleh para sahabat
nabi yang lain. Malah mereka mempertahankannya. Maka berlakulah ijmak sahabi.
Pandangan Kedua
Pandangan yang diguna pakai dan menjadi fatwa rasmi kerajaan
Malaysia ialah .... hanya emas jongkong dan dinar yang mempunyai 'ilah ribawi
kerana fungsinya sebagai matawang. Manakala barang-barang kemas terkeluar
daripada 'ilah ini. di bawah tajuk perimeter syariah pelaburan emas. Baca di sini.
Asas kepada pandangan ini ialah pandangan Garbenor (Khalifah
kemudiannya) Muawiyah yang memang lebih arif tentang selok-belok perniagaan. Dan
juga pandangan Ibnu Taimiyyah dan muridnya Ibnu Al-Qayyim. Walaupun ada yang
tidak bersetuju dengan perjalanan hidup Ibnu Taimiyyah, namun yang dilihat
ialah kaedah beliau meng’istinbat’ hukum. Barang kemas dikira sebagai barang
siap… komoditi yang diperdagangkan sama seperti kereta … motosikal dan
sebagainya.
Begitu juga pandangan Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi. Menurut beliau…
emas perhiasan terkeluar daripada item ribawi. Bukanlah kerana tiada riba
padanya. Tapi kerana faktor ‘umum al-balw’ (maksiat yang sukar dihindar).
Pandangan pihak yang menerima fatwa ini ialah riba boleh berlaku
jika melibatkan jual beli emas jongkong atau dinar sebab fungsinya sebagai maawang. Sekiranya hanya melibatkan barang
kemas... tidak berlaku riba.
Pandangan Ketiga
Riba hanya berlaku jika ianya melibatkan pertukaran emas dengan
emas. Jika emas dengan kertas (wang fiat) tidak berlaku riba sebab kertas bukan
barang ribawi. Golongan ini menerima wang fiat sebagai 'ilah laku ditukar dengan barangan je. Yang
lain takde. Kalau dulu memang ya.... duit mewakili emas yang disimpan sebagai
rizab. Tetapi selepas tahun 1971, wang kertas dipisahkan terus daripada emas.
Ia diapungkan mengikut pasaran. Nilai yang ada padanya adalah nilai yang dipaksakan.
Bukan nilai intrinsik. Kalau koyak atau hangus langsung tak laku. Duit Bhat
atau Rupiah.... boleh ke buat beli emas di sini? Memang tak boleh. Wang Fiat
setaraf dengan duit kulit siput pada masa dahulu. Penjelasan lanjut di sini.
Pihak yang berpegang dengan pandangan ini tidak menerima wang
kertas sebagai item ribawi atau matawang yang dikiaskan kepada emas.
Setelah diteliti…. Hanya sedikit ulama yang berpandangan begini. Itupun
atas kapasiti peribadi. Bukan atas pertubuhan yang bersifat akademik atau yang
diberi authority mengeluarkan hukum.
Adab bila berlaku khilaf ialah kita berlapang dada dan cuba
mencari pandangan dan hujah yang menghampiri sunnah.
Dengan rendah diri... penulis menghormati pandangan semua hujah-hujah
di atas. Bukan calang-calang orang yang mengeluarkan pandangan tu. Namun, pandangan
yang dipegang adalah sebagaimana yang ditetapkan oleh JAKIM. Tanpa mengurangkan
penghormatan kepada tokoh-tokoh yang mempunyai pandangan berbeza. Sekian.
No comments:
Post a Comment