Tuesday 14 January 2014

Emas; harga spot, premium, harga pasaran dan kos upah





       “Eh… apasal harga emas kat surat khabor ni lagi murah dari kedai? RM126 je. Kat kedai RM150”. Rupa-rupanya brader tu tengah belek-belek bahagian saham komoditi. Begitulah sebahagian persoalan yang sampai ke telinga ini sekitar bulan Oktober 2013 yang lalu. Untuk makluman tuan-tuan dan puan-puan…. Harga murah yang dinyatakan tadi adalah harga spot emas. Harga spot merujuk kepada harga emas mentah dari lombong. Jadi… kalau tuan-tuan nak harga tu silalah pergi sendiri ke lombong-lonbong emas yang ada kat muka bumi ni.

       Oooo… begitu. Tapi apasal harga kat kedai lain? Memang le lain harganya. Macam jantung pisang la jugak. Masa ambik kat kampung lima posen je sebijik. Lepas tu jual kat pasar tani di bandar dengan harga seringgit sebiji. Mak ai… untung sekali ganda tu. 50% untungnya. Bila sampai kat kedai makan dan jadi ulam kira harga lain pulak. Sebijik jantung pisang dibelah empat. Satu bahagian dijual dengan harga lima posen. Jadi sebiji jantung pisang kat kedai makan besamaan dua ringgit berbanding harga asal di kampung dulu lima posen je.
       
       Lagi satu… bukan saja-saja je nak naik harga. Sebab ada kos-kos tertentu yang terpaksa ditanggung oleh peniaga. Hal yang sama juga berlaku pada emas. Emas dari lombong perlu melalui beberapa proses sebelum sampai ke kilang barang kemas seperti pengangkutan, minting, kos peleburan, buruh dan insuran. Proses-proses ini memerlukan kos tambahan. Kos ini dikenali sebagai premium. Kedai-kedai akan meletakkan harga masing-masing. Ada dua jenis harga emas di pasaran Malaysia iaitu harga yang ditetapkan oleh FGAM (Federal Of Goldsmith Of Malaysia) dan harga pekedai yang tidak bernaung di bawah FGAM. Sebagai contoh… di bulan Oktober 2013, harga spot emas ialah RM126 manakala harga pasaran emas tempatan ialah RM150. Maknanya, kos premium adalah sebanyak RM24 atau 16%. Lagi rendah premium… lagi untung.

       Tapi jangan harap anda akan dapat harga itu di kedai emas. Apasal?.... Haa baca lagi
Bagi setiap urusniaga pembelian produk emas, jumlah yang perlu dibayar pelanggan adalah harga emas ditambah dengan kos upah.

Tapi apakah itu KOS UPAH? Kenapa perlu ada KOS UPAH?
Ini jawapannya….

                                     KOS UPAH = UPAH TUKANG = KOS TUKANG

        Kos upah biasanya akan dikenakan kepada pelanggan bagi setiap produk emas yang dibeli. Kos upah adalah kos yang dibayar kepada tukang emas bagi membentuk dan membuat barang kemas. Ia ditentukan mengikut kepada rekabentuk dan kadar kerumitan produk tersebut. Semakin rumit reka bentuknya, semakin tinggi kos upah. Biasanya dalam kadar RM50 – RM500. Jangan pula anda terkejut jika ada kos upah yang lebih itu. Bukan mudah untuk membuat barang kemas yang berkualiti dan cantik. Reti ke buat sendiri?
Mari kita buat sedikit kiraan:

Andai kata anda ingin membeli Rantai Tangan Pasir 916 10 gram.
Soalan biasa yang anda akan tanya adalah “Berapa harga emas segram?”.
Katakan harga emas ketika itu adalah RM150/gram.
Harga yang anda sangka anda akan bayar adalah:
RM 150 x 10 gram = RM 1500 …… Tapi tunggu !! Jumlah tersebut belum ditambah kos upah.
Untuk rantai tangan seringkas ini, kadar upah mungkin menjangkau RM80.

Maka, jumlah yang anda perlu bayar adalah:
RM1500 + RM80 = RM1580
Maka, pastikan anda bertanyakan kos upah terlebih dahulu sebelum membayar emas yang anda beli. Lebih kecil kos upah, lebih cepat anda akan beroleh keuntungan dari nilai emas yang anda beli.
Semakin rumit semakin mahal upah 
       Fakta… barang kemas dibuat oleh tukang emas. Dikenakan kos upah. Okey benar. Tetapi bagaimana pula dengan tokey kedai emas? Bukan dia buat barang kemas pun. Kos upah di kedai emas adalah sekali ganda mungkin kurang atau lebih lagi daripada kos upah yang dikenakan oleh pengilang. Kalau kos upah RM80 maknanya kos upah dari kilang ialah sekitar RM40. Inilah cara atau rahsia peniaga-peniaga emas mengaut keuntungan. 
       
       Soalnya, di mana asas untuk mengenakan charge upah sedangkan itu bukan kos sebenar? Nanti ada yang akan kata itu adalah ‘uruf. Semua orang dah tau. Tetapi bagi saya secara peribadi… ianya belum lagi boleh disebut sebagai ‘uruf kerana sebahagian besar masyarakat masih ingat tokey emas buat barang kemas kat belakang atau kat rumah dia. Justeru, saya lebih suka menggunakan istilah premium berbanding upah. Harga premium saya ialah = kos upah + (service charge / pengangkutan / yuran profesional)

No comments:

Post a Comment