Saturday 28 September 2013

EMAS; anda sebagai pelabur, penyimpan atau peniaga


Semua orang suka emas. Baik lelaki mahu pun perempuan. Kalau tak suka tu.. tau la apa sebabnya. Cuma yang membezakan antara individu ialah tujuan kita membeli, memakai, menyimpan atau menjual emas. Pasal beli emas dan nak jual semula tu ada dua kategori pembeli. Kena kenal pasti dulu anda yang mana satu. Jangan ikut je. Orang beli kita pun beli jug.
1. Pelabur emas fizikal.
2. Penyimpan emas fizikal
3. Peniaga emas

PELABUR EMAS FIZIKAL
Mereka adalah orang yang membeli emas ketika murah kemudian menyimpannya sambil menunggu hingga harganya mahal melepasi harga belian dulu. Selepas itu baru dijual. Tak boleh main redah je.. banyak pertimbangan perlu diambil seperti harga belian, harga jualan semula, perbezaan peratus spread, tempat membeli dan menjual, syarat-syarat lain seperti fizikal emas seperti jenis emas 999.9 atau 916, dasar pembelian semula emas kemek, calar, keadaan pasaran sama ada bull, bear atau consolidate market. Paling penting mesti bebas riba. sebab emas adalah barang ribawi.

Kalau nak buat untung dengan melabur emas mesti beli dalam kuantiti yang banyak. minimum 300 gram baru boleh rasa untung. Lagi berat lagi rendah spread yang dikenakan. Spread ialah julat perbezaan antara harga beli dan jual semula. Sebagai contoh… kat kedai-kedai emas yang ada, mereka mengenakan spread antara 25% hingga 30%. Maknanya kalau anda beli emas berharga RM1000, kalau jual semula kat kedai tu, mereka akan beli dengan harga RM750 atau RM700. Rugi kan? Jadi beli dan jual di tempat yang mengenakan spread paling rendah. Baru-baru ini, sorang kawan beli emas dinar masa murah dengan harga RM500+- satu sebanyak 80 keping berjumlah RM40 000. lepas beberapa bulan, berlaku kenaikan sebanyak 17%. Dia jual. Setelah ditolak spread... dapat la RM42 000. Untung RM2000. Banyak tu. Guna RM2000 je. Baki RM40 000 simpan untuk pusingan seterusnya bila harga jatuh. Kalau beli sekeping dinar je, ada la untung sebanyak RM25. Tak berbaloi tunggu berbulan-bulan.

PENYIMPAN EMAS FIZIKAL
Mereka adalah orang-orang yang mempunyai kesedaran tentang kelebihan menyimpan emas fizikal berbanding wang kertas. Emas adalah penyimpan nilai sebenar, kalis inflasi dan mempunyai nilai yang stabil. selalunya mereka akan peruntukkan 10% daripada jumlah simpanan mereka dalam bentuk aset emas. Tujuannya ialah untuk kegunaan masa depan seperti memulakan perniagaan, membeli rumah, tanah, simpanan masa depan anak-anak (masuk U, kahwin, memulakan kehidupan dsb – takkan la bila kita senak dulu-dulu, kita nak anak kita senak juga). Paling penting ialah melindungi harta daripada dihakis inflasi. Inflasi berlaku bila permintaan melebihi penawaran (teori je). Yang sebetulnya ialah bila wang kertas yang tidak mempunyai nilai intrinsik berlambak dalam pasaran atau ada pihak-pihak yang memanipulasi wang kertas. Bila inflasi berlaku, wang akan hilang nilai. Contoh .. dulu-dulu seposen boleh beli sebungkus air sirap. sekarang lima posen sebungkus. Mana peginya lagi empat posen...? Hilang ditelan inflasi……


PENIAGA EMAS
1. Modal Besar
Modal antara RM500 000 hingga 1 juta ringgit paling koman. Pilih lokasi sesuai. Buka kedai. Upah pekerja. Anda jadi bos. Jual emas ikut harga pasaran. Buat stok masa emas murah. Nak untung… main kat harga upah. Emas mahal letak upah rendah. Emas murah.. letak upah mahal. Anda mampu? Kalau mampu.. buat le. Kita datang bagi sokongan.

2. Modal Kecil
Nak berniaga emas ni tak perlu ilmu banyak-banyak. Asal bersedia menambah ilmu emas dari semasa ke semasa kira ok la tu. Bimbingan akan diberi dalam group fb dari semasa ke semasa.

Pilihan PERTAMA ialah dengan menjadi agen GSR. Syarikat pembekal barang kemas harga borong online yang pertama di Malaysia. Hanya bayar yuran keahlian sebanyak RM1000 anda dah bergelar ejen dan juga usahawan emas GSR. Just promote barang kemas kat wall facebook atau secara offline. Kalau ada pembeli ... ambik bayaran dan buat order kat GSR. Lebih-lebih tu ambik le sebagai untung runcit. company akan uruskan penghantaran jika order kurang daripada RM2000. Walaupun bayar RM1000... tapi kita dapat balik scara tidak langsung seperti vest, bussines card, flyer, kursus dan banyak lagi. untuk maklumat lanjut tentang kelebihan menjadi ahli GSR sila klik sini atau page berkenaan di atas. kat sini pun boleh.

Pilihan KEDUA tanpa modal langsung… yang ni tuan-tuan kena sms saya. Takkan nak bocor kat sini kot.

No comments:

Post a Comment