Tuesday 3 September 2013

Misteri Kelapa Gading



Pernah tengok pokok macam dalam gambar ni? Pernah kan? Memang cantik jika ditanam di halaman rumah. Inilah dia pokok kelapa gading. Tapi tahukah anda bahawa orang tua melarang kita menanam pokok kelapa gading ni di halaman rumah. Kata mereka, jika ada sesiapa yang menanam pokok ni di atas tanah yang dibina rumah, lama kelamaan tanah itu akan jadi kampung tinggal. Maknanya kosong la tanpa penghuni. Kira padang jarak padang tekukur gitu.
            Orang-orang yang mengamalkan rawatan spiritual Islam  ada pandangan sendiri tentang pokok ini. Bagi mereka, pokok ini adalah kesukaan jin. Jin-jin yng lalu berhampiran akan tertarik kepada pokok ini dan mereka akan singgah bermain.
            Jadi, pandangan siapa yang benar? Jawapannya ialah… kedua-duanya benar belaka. Maksudnya memang benar pokok kelapa gading ini menjadi tempat bermain jin-jin. Bila jin mula tinggl berhampirn rumah kita, mereka tidak hanya tinggal dan bermain di situ. Ada aktiviti sampingan yang akan mereka buat. Selalunya dia akan hasut  penghuni rumah supay bergaduh. Sebab itu kalau kita perhatikan… ada anak-anak yang baik tiba-tiba suka bergaduh dengan adik beradik lain. Dulu tak pernah ungkit pasal tanah. Tiba-tiba je nak berkira. Dengan mak ayah pun bergaduh. Laki bini lagi laa. Paling buruk dia akan sebarkan penyakit. Kerana penyakit dan bergaduh ni… lama-lama… sorang, sorang membawa diri. Akhirnya kampung itu akhirnya tidak berpenghuni.
            Ada orang bertanya, “mana tau bende gini?” Ringkas je jawapannya. Sama juga macam jin yang membocorkan rahsia ayat al Kursi kepada Abu Hurairah. Dari mereka juga sumber ini. Dan diperturunkan turun temurun. Memang sudah menjadi kebiasaan merawat pesakit, kalau terkena rasukan, perawat akan cuba berdialog dengan jin yang mengganggu. Jika didapati jin yang mengganggu itu kafir, maka ajaklah dia memeluk Islam. Bila dah Islam, tanyalah apa-apa yang berkaitan dengan alam mereka. Tetapi perlu diingat… bahawa setiap yang berlaku  itu adalah tertakluk kepada qada dan qadar Allah

No comments:

Post a Comment